Het gebruik van kleur in je logo en huisstijl is belangrijker dan je denkt. Kleuren zijn een belangrijk onderdeel voor de herkenbaarheid van je bedrijf. Door een juiste kleur te kiezen kan je bedrijf extra goed opvallen en een belangrijke rol spelen om je logo herkenbaar te maken en effectief te laten zijn in het overbrengen van je boodschap.
Ons onderbewuste koppelt verschillende emoties en waarden toe aan bepaalde kleuren. Door de juiste kleuren in te zetten kun je je klant onbewust al een bepaald gevoel meegeven.
Hoe kies je een kleur voor jouw bedrijf?
Met jouw merk of bedrijf heb je een bepaald doel. Om dit doel te behalen is het belangrijk dat je de juiste identiteit uitstraalt naar klanten toe en omdat klanten als eerste je logo zien is dat een belangrijk onderdeel. Het is dus belangrijk dat je zelf weet waar jouw bedrijf voor staat en wat je wilt uitstralen naar de klant toe.
Wil je bijvoorbeeld dat jouw bedrijf vertrouwen uitstraalt dan zou de kleur blauw het beste bij jouw bedrijf kunnen passen. Wil je met jouw bedrijf je meer richten op duurzaamheid, groei en hulpverlening? Dan is groen de kleur die daar het beste bij past.
Hieronder een schema van wat kleuren in grote lijnen voor je doen: (Het is natuurlijk geen vastgestelde regel. Er zijn altijd gradaties van de kleur te gebruiken en het is natuurlijk mogelijk kleuren te combineren.)
Kleurensymboliek
Paars: Creatief | Spiritualiteit | Luxe | Energie | Daadkracht
Rood: Blijdschap | Leiderschap | Passie | Energiek | Kracht
Oranje: Vriendelijk | Innovatief | Modern | Humor | Jeugdig
Geel: Optimisme | Geluk | Communicatie | Intelligentie | Besluitvorming
Groen: Duurzaamheid | Natuurlijk | Groei | Hulpverlenend | Betrouwbaar
Blauw: Zakelijk | Betrouwbaar | Oprecht | Professioneel | Ontspanning
Bruin: Landelijk | Buiten | Stoer | Authentiek | Traditioneel
Grijs: Zakelijk | Neutraal | Evenwichtig | Rust | Kundig
Wit: Puur | Eerlijk | Zuiver | Schoonheid | Ruimte
Zwart: Dominant | Krachtig | Duister | Invloed | Inzicht
De kleuren nader uitgelegd:
Paars
Paars staat voor luxe, rijkdom en spiritualiteit. Deze kleur wordt veel gebruikt in het onderwijs en bij de wat luxere producten.
Rood
Rood is een emotionele kleur die energie, passie en kracht oproept. Rood trekt echt de aandacht en wordt daarom in veel logo’s gebruikt. Het roept ook een gevoel van honger op. Daarom komt deze kleur veel voor in logo’s van fastfoodketens.
Oranje
Oranje staat voor enthousiast, jong en betaalbaar. Een heldere en aantrekkelijke kleur die de aandacht vraagt van de kijker. De gemiddelde Nederlander legt de link met voetbal, het koningshuis en met Nederland in het algemeen.
Geel
De gele kleur straalt warmte, vrolijkheid, plezier en zonneschijn uit. Hierdoor krijg je het gevoel van blijheid, levendigheid en energie. Het is een opvallende kleur en wordt daarom vaak gebruikt in reclames.
Groen
Groen is een rustgevende, verfrissende en harmonieuze kleur. Deze kleur wordt veel geassocieerd met gezondheid en natuur. Bedrijven die zich bezighouden met duurzaamheid en MVO zullen snel geneigd zijn deze kleur te gebruiken.
Blauw
Blauw straalt kalmte, succes en loyaliteit uit. Deze kleur wordt het meest gebruikt in logo’s voor de zakelijke dienstverlening, maar ook de overheid maakt veel gebruik van deze kleur. Betrouwbaar overkomen is voor dit soort bedrijven essentieel.
Bruin
Bruin is een kleur die wordt gemaakt door de drie primaire kleuren te mengen. Het is een kleur die meer als een warme kleur dan als een koude wordt beschouwd. Door sommigen vergeten of gezien als een milde kleur, maar bruin is echter een zeer aanwezige kleur in de natuur. Je hoeft alleen maar aan de bomen of de aarde te denken.
Grijs
Grijs staat voor intelligentie, praktisch en solide. Grijs wordt vaak gebruikt als basis in een logo en heeft de neiging de kleur die ernaast staat te versterken.
Wit
Wit wordt gezien als de kleur van vrede, onschuld en vrijheid. Het is bovendien een kleur die kalmeert. Wit is de meest ideale achtergrondkleur en is het beste voor leesbaarheid. Het is natuurlijk afhankelijk van hoe de kleur wordt toegepast, maar wit maakt het ontwerp helder en krachtig, chique en elegant, maar ook fijn en onschuldig. De kleur om wit heen bepaalt mede de sfeer van wit.
Zwart
Zwart zorgt er voor dat je logo autoriteit, elegantie of luxe uitstraalt. Maar..te veel zwart impliceert verdriet en eenzaamheid.
En nu?
Er is dus heel veel mogelijk op het gebied van kleur dat deel van je uitstraling bepaalt. Het heeft ook te maken met smaak en voorkeur. En de combinatie met de vorm van het logo kan het juiste verhaal vertellen.
Ga je ook starten met je eigen bedrijf? Of wil je een re-styling van je huidige logo? Kom onder het genot van een kopje koffie samen met mij sparren over hoe we het beste met jouw logo jouw boodschap kunnen overbrengen.